عنوان الإطروحه
"الاسناد الجيد عند الحافظ ابن حجر في كتابه فتح الباري : (دراسة تطبيقية)"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2013-12-26
اسم الطالب
حمدي أحمد "حاج صالح"
المشرف
خلود محمد الحسبان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمد مصلح الزعبي
عبدالكريم احمد وريكات
الكلية
كلية الشريعة
القسم
أصول الدين
الملخص بالعربية
هذه الرسالة التي بين أيدينا بعنوان " الإسناد الجيد عند الحافظ ابن حجر في كتابه فتح الباري "، حيث تتألف هذه الرسالة من مقدمة وتمهيد ودراسة تطبيقية، ففي المقدمة بينت هدف الدراسة وهو : بيان منهج ابن حجر العسقلاني في تجويد الأسانيد، من خلال كتاب فتح الباري شرح صحيح البخاري، وذلك من خلال دراسة تعريف الإسناد الجيد، واستقراء الأسانيد التي حكم عليها ابن حجر بالجيد في فتح الباري، ودراستها وفق قواعد الأئمة، واستنباط منهج ابن حجر العام في تجويد الأسانيد، ومقارنته بالتعريف النظري، وأقوال الأئمة في الحكم على الأسانيد. وقد استخدمت المنهج الإستقرائي من خلال استقراء كتاب فتح الباري، وكذلك المنهج النقدي في دراسة الأسانيد وبيان حكمها، ومن ثم المنهج الاستنباطي من خلال استنباط منهج ابن حجر في تجويد الأسانيد، وقد قسمت الرسالة إلى فصلين. أما الفصل الأول، فخصصته للتعريف بابن حجر العسقلاني، فذكرت اسمه، ونسبه، ومولده، ونشأته، وأسرته، وجهوده في الحديث الشريف، وشيوخه وتلاميذه ووفاته، وكذلك عرفت الإسناد الجيد، وتناولت فيه تعريفه لغةً واصطلاحاً، وحجية الإسناد الجيد، والمصطلحات ذات الصلة بالجيد، والتفريق بين الإسناد الجيد وجيد الإسناد وجيد الحديث، وذكرت منهجاً للحافظ ابن حجر في تجويد الأسانيد من خلال الدراسة التطبيقية. وفي الدراسة التطبيقية قمت باستقراء الأسانيد التي جوّدها ابن حجر من كتاب فتح الباري واستخراجها وتخريجها ودراستها وبيان أحوال رواتها والحكم عليها، وذكرت حكم أهل النقد الحديثي والعلل في هذا الحديث إذا تيسر ذلك. ثم ختمت الدراسة بأهم النتائج والتوصيات ومن ذلك : أن للإسناد الجيد عند أهل الحديث معنيين؛ أولهما : كالصحيح، فالحديث الجيد هو الحديث الصحيح، فتشترط فيه شروط الصحة المعروفة، وهي اتصال السند، وعدالة الراوي وضبطه، وعدم الشذوذ والعلة. وثانيهما : دون الصحيح، ولكن فوق الحسن لذاته، والذي جعله يتردد في بلوغه الصحيح أن هناك نكتة أو شيئاً ينزله من درجة الصحة. وأن الإسناد الجيد وصف لحال الإسناد، وجيد الحديث وصف للراوي، بينما جيد الإسناد فهو وصف يتردد بين الحديث وراويه. وهناك عبارة استخدمها العلماء تدور بين التعليل والتصحيح، وهي قولهم: جوّده فلان. وهي مستخدمة عندهم للتعليل، كما تستخدم للتجويد والتصحيح. وهذه العبارة من العبارات التي تدل على اختلاف في الإسناد من الحذف والزيادة أو الإرسال والوصل. فليست تطلق على التعليل فحسب.
الملخص بالانجليزي
This study entitled with "The Best Hadith Chain According to Ibn Hajar in his book Fatih Al Bari", it consists of an introduction, briefing, and an applied study, in the introduction the researcher clarified the purpose of the study, which is: stating Ibn Hajar's approach in improving ascription, through "Fatih Al Bari Sharh Sahih Albokhari" Book, by studying the definition of good ascription, induction the ascriptions which were judged by Ibn Hajar as good ascriptions in "Fatih Al Bari", studying it according to the Imam's rules, deducting Ibn Hajar's general approach in improving ascription, and comparing it with the theoretical definition and Imam's opinions in judging the ascriptions. The researcher used the induction method by inducting Fatih Al Bari Book, also used the critical method in studying the ascriptions and stating its judgments, then, using the deduction method through deducting Ibn Hajar's approach in improving ascriptions, the research was divided into two chapters. The first chapter, identified Ibn Hajar Alasqalani, his name, origin, birth, early life, family, his efforts in "Alhadith Alshareef", his death, also identified the good ascription by identifying it in lingual and in practice, the plea of good ascription, the terms related to the good, differentiating between the good ascription, improving ascription, and improving Hadith, and mentioning Ibn Hajar approach in improving ascription through the applied study. In the applied study, the researcher inducted the ascriptions which were improved by Ibn Hajar in Fatih Al Bari Book, extracting, exposing, and studying it, also, studying the narrators and judging these ascriptions. The researcher mentioned modern critics' judgment and the defections in this "Hadith" if any. The most important results and recommendations concluded by the study were: good ascription for Hadith specialists has two meanings; first: is considered as true, good Hadith is the true Hadith which is stipulated by the known conditions of truth; which are: the connection for the ascription, the honesty of the narrator, and non-defection, second: less than true, but more than fair, which made it hesitated to be true because of a defect. The good ascription is a description for the status of the ascription, and the goodness of Hadith is a description of the narrator, while good ascription is a description between Hadith and its narrator. Ibn Hajar improved the ascription, but not the text; he considered the improved for himself not for others. The researcher recommends considering the good ascription by studying, researching, tracing, and exposing the compilers' approaches in improving ascriptions, in order to make a clear method for it. Also, the researcher recommends researching and tracing the other rules of Ibn Hajar in Fatih Al Bari, such as: the strong ascription or the fixed, in order to find a complete and clear method for theoretical issues which were decided by the scientists, specially Ibn Hajar in Haddeth Sciences' Books
رقم ISN
3758
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN