عنوان الإطروحه
The Effect of Using Performance -based Assessment Strategies on Tenth Grade Students' Language Accuracy Achievement at Mafraq Directorate of Education
تاريخ مناقشة الاطروحه
2010-10-07
اسم الطالب
رانيا جميل محمد شداد
المشرف
احمد موسى البطاينة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عواطف مزعل ابو الشعر
علي فرحان ابو صعليك
ماجد محمد الخطايبة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى بيان أثر التقويم المعتمد على الأداء في التمكن اللغوي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مديرية تربية لواء قصبة المفرق. وقد استخدمت الباحثة تصميم الاختبار القبلي/ البعدي للمجموعات المتكافئة. ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء اختبار قبلي/ بعدي محتويا على قطع استيعاب وعلى عناصر القواعد لقياس تحصيل الطلبة في الدقة اللغوية. وقد تكون الاختبار من أربعة مكونات: أسئلة قطعة الاستيعاب وأسئلة القواعد ومفردات وكتابة. تكونت عينة الدراسة من(128)طالبا وطالبة من طلبة الصف العاشر في المدارس الحكومية التابعة لقصبة المفرق للعام الدراسي 2009/2010 تم اختيارها بالطريقة العشوائية, وتم توزيع الطلبة على مجموعتين ضابطة وتجريبية لكلا الجنسين حيث تم تقييم المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية التقويم المعتمد على الأداء, وتقييم المجموعة الثانية( الضابطة باستخدام الطرق التقليدية( الورقة والقلم). تكونت المجموعة التجريبية من 32 طالبا و32 طالبة, بينما تكونت المجموعة الضابطة من 32 طالب للذكور و32 طالبة للاناث موزعين على اربعة شعب عشوائية. تم حساب المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري للمجموعات الضابطة والتجريبية واجريت مقارنات بعدية باستخدام تحليل التباين الثنائي (Two Way ANOVA) للمقارنة بين المجموعات الضابطة والتجريبية, متغير الجنس والتفاعل بينهما. أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية, كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل الطلاب الذكور والإناث, بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى للتفاعل بين متغيري طريقة التقويم والجنس. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة, توصي الباحثة باستخدام التقويم المعتمد على الأداء لما له من تأثير على مستوى التمكن اللغوي لدى الطلبة, كما أوصت الدراسة بإجراء دراسات أخرى على مجتمعات دراسة أخرى ولفترة أطول.
الملخص بالانجليزي
The purpose of this study is to investigate the effect of using performance-based assessment on tenth grade students' language accuracy achievement at Mafraq Directorate of Education. The researcher followed the equivalent pre/post T test two group designs. To achieve the purpose of the study, a pre/post-test comprehension test with grammar components was constructed to measure students' achievement in language accuracy. The test consisted of four components: Reading comprehension questions, grammar questions, vocabulary questions and writing questions. The sample of this study consisted of 128 tenth grade students; sixty-four male students from the First Secondary School for Boys, and sixty-four female students from Princess Alia Bent Al-Hussein School for Girls during the first semester of the scholastic year 2009/2010. The subjects of the study were distributed into four groups (a female experimental group and control group, and a male experimental group and control group). The experimental groups were evaluated using performance-based assessment while the control groups were evaluated using the traditional pencil and paper test. The subjects were 32 male students for the experimental group and 32 male students for the control group, while the female students for the experimental and control group were 32 and 32 respectively. Those subjects were distributed into four randomly selected sections in two schools that were also selected randomly. Descriptive statistical analyses were used (means and standard deviation) for the pre and post- tests of students' language accuracy test to experimental and control groups. Comparison statistical methods were used (Two Way ANOVA) analysis of variance to make a comparison between the control and the experimental groups, gender variable (male and female), and interaction between them. The findings of the study indicated that there were statistically significant differences in the post- test between the control and the experimental groups in favor of the experimental group, and there was no statistically significant difference in the students' achievement due to gender. There was no statistically significant difference due to the interaction between gender and group. The researcher proposed some recommendations to enhance the effect of using performance-based assessment on students' language accuracy such as conducting further studies on other populations and for a longer time
رقم ISN
3732
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN