عنوان الإطروحه |
"تقييم فاعلية الإعلان عبر مواقع التواصل الاجتماعي (الفيسبوك) من وجهة نظر المستخدمين في الأردن"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2012-01-05 |
اسم الطالب |
توفيق مازن جمعه قدوره
|
المشرف |
سالم سفاح العون |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
محمد سليم الشورة |
سليمان ابراهيم الحوري |
وليد مجلي محمد العواودة |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية الفيسبوك كأداة ترويجية حيث يسعى الباحث إلى التعرف على دور إعلانات الفيسبوك في جذب الانتباه، وخلق الرغبة، والإقناع، والحث على اتخاذ قرار الشراء، التثبيت بالذاكرة، كما هدفت إلى التعرف على الفروقات المتعلقة بمتوسطات إجابات أفراد عينة الدراسة نحو فاعلية استخدام الفيسبوك حيث تعزى لمتغيرات: (الجنس، والعمر، والدخل، والمستوى التعليمي، ومكان السكن، والعمل، وطبيعة العمل، ومدة بدء استخدام الموقع، ومعدل ساعات الاستخدام/اليوم)؟.
وتكونت عينة الدراسة من (550) مستخدماً ومستخدمة للفيسبوك تم اختيارهم بطريقة قصدية، واقتصر مجتمع الدراسة على مستخدمي موقع الفيسبوك في الأردن، وقد تم تصميم استبانة مكونة من الفئة العمرية من سن (14- أقل من 35). في العاصمة والمدينة والقرية.
وقد توصلت الدراسة إِلى:
أن هناك تأثير للإعلانات المعروضة على مواقع الفيسبوك مباشرة على الأفراد، وتمتاز بفاعلية عالية في جذب انتباه الأفراد، وتثبيت معلومات الإعلان في ذاكرتهم وخاصة الإناث منهم، إذ أظهرت النتائج إلى وجود فروق على مجال "التثبيت بالذاكرة" لصالح الإناث، إلا أن مستوى تأثير الإعلانات على القرار الشرائي للمستهلك ضعيف؛ إذ تؤثر عوامل كثيرة في ذلك مثل: الثقة للمنتج، وقوة الإقناع للمعلومات المطروحة، ومتغيرات المستهلك ودرجة اهتمامه وحاجته بالمنتج المعلن عنه، ويؤثر الدخل الشهري على القرار الشرائي لمشاهدي الإعلان عبر الفيسبوك، كما وأن الأفراد من طلبة التوجيهي أو المؤهل العلمي الأقل يتأثرون بالإعلانات المطروحة على الفيسبوك من جوانب خلق الرغبة، والتثبت في الذاكرة، أكثر من فئات المستويات التعليمية الأعلى.
وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات كما يأتي:
1- محاولة استخدام جميع التقنيات الحديثة في تصميم الإعلانات المطروحة على الفيسبوك.
2- الاهتمام بالتركيز على استخدام مؤثرات مرئية بتقنية عالية وذلك من أجل التأثير على اتجاهات المستفيدين من المنتجات المعلن عنها.
3- ضرورة الاهتمام بعرض سعر المنتج المعلن عنه على الفيسبوك، وتقديم عروض أسعار تتناسب مع جميع فئات الدخل الشهري.
4- الاهتمام تقديم عينات مجانية ما أمكن لتحقيق مكاسب تسويقية أكبر للمنتجات المعروضة للشركات الحدية وذلك بغرض التعريف بمنتجاتها.
5- مراعاة عدم تكرار الإعلانات عن المنتج نفسه بالطريقة نفسها عدة مرات ولأيام عديدة، ومن الأفضل تغيير تصميم الإعلان وإضافة أو تبديل المؤثرات المستخدمة فيه مما يساعد على تجدد حيوية الإعلان، وجذب انتباه المستفيدين أكثر وتثبيته في ذاكرتهم.
|
الملخص بالانجليزي |
The present study aimed to identify the effectiveness of Facebook as a promotional tool, the researcher seeks to identify the role of the Facebook ads to attract attention, create desire, and persuasion, and to urge making a purchase, memorable, it also aimed to identify the differences of averages answers for the members? views of the sample study about the effectiveness of using Facebook. It is attributable to the variables (sex, age, income, educational level, place of residence, work, and the nature of work, and the duration at the time they started using the site, and the rate of hours usage / day)?, The study sample consisted of (550) facebook users and it was selected in intentional manner, and the study population was limited to Facebook users in Jordan, the questionnaire is designed to consist of the group age range (from 14 to 35) at the capital city, city and the village.
The study found out that:
The impact of the ads displayed on Facebook sites directly on individuals, characterized by high efficiency in attracting the attention of individuals, and make the advertising information memorable, especially for the females, as the results showed, there are existence differences on the area "Memorable" in favor of females, however the level effecting advertising on the purchasing decision for the consumer is weak; It is influenced by many factors such as: trusting the product, the power of persuasion of the information at hand, the consumer behavior, the degree of interest, the neediness of the product advertised, and the monthly income effects on the purchasing decision for the ads? viewer through Facebook, it is also founded that individuals from secondary school or who holds lower academic qualifications are affected by the facebook ads from the aspects of desire creation, and easy memory recall, are more than the individuals with higher educational levels.
The study recommended a number of recommendations as follows:
1-Focus on the use of Facebook in the process of advertising for various products taking into account the characteristics of the target groups of those ads in order to achieve their objective.
2- Try to use all modern techniques in the ads design placed on Facebook.
3-To focus attention on the use of high-tech visual effects in order to influence the attitudes of the beneficiaries of the products advertised.
4-It is necessary to focus on the offer price of the product advertised on Facebook, and bidding prices to suit all income categories of the month.
5-It is important to provide free samples as much as possible to gain greater marketing of the products offered for marginal companies for the purpose of acknowledging its products.
6- Take into consideration not to repeat the ads for the same product in the same way several times, several days, but better to change the design of advertising and add or change the effects used in it which helps to renew advertising vitality, and attracting the attention of more users and make it easy to remember
|
رقم ISN |
3671 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|