عنوان الإطروحه
"الصورة الفنية في شعر ابن منير الطرابلسي"
تاريخ مناقشة الاطروحه
2014-01-06
اسم الطالب
أمنة غافل مليحان المساعيد
المشرف
عبدالرحمن الهويدي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
بثينة سلمان القضاة
مخيمر صالح موسى
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
قام البحث بدراسة الصورة الفنية في شعر ابن منير الطرابلسي (473هـ-548هـ)، من شعراء الدول المتتابعة في القرن السادس الهجري. ووقع هذا البحث ضمن مقدمة ومدخل وثلاثة فصول وخاتمة. تناول مدخل البحث مفهوم الصورة في اللغة والاصطلاح ضمن مجموعة من المعاجم اللغوية القديمة والحديثة، ثمَّ تم تقسيمُهُ إلى قسمين، القسم الأول، تتبّع فيه مفهوم الصورة عند القدماء العرب وبدايتها، ثم مفهومها عند المحدثين، تمثل ذلك ضمن قائمة من الآراء المختلفة دارت حول تعريفهم للصورة ومفهومها الاصطلاحي ودِلالتها، وجمالياتها في البناء الشعري، وكان القسم الثاني تتبعاً وترجمةً لحياته من حيث اسمه وكنيته، ونسبته، وحياته ونشأته، ووفاته، وثقافته، وديوانه. وعقد الفصل الأول في موضوعات الصورة في شعر ابن منير، في مبحثين، الأول صورة الإنسان، وهي: صورة الممدوح، والمهجو، والعدو، وغزل العِذار، والمبحث الثاني: صورة الطبيعة الصامتة والمتحركة. ودرس الفصل الثاني عناصر تشكيل الصورة في شعر ابن منير، تطبيقاً في مبحثين، الأول: التشكيل البلاغي من تشبيه واستعارة ومجاز وكناية، والثاني: الصور الحسية في شعر الشاعر، وهي الصور البصرية (اللونية، الضوئية والحركية)، والصور السمعية، والذوقية، واللمسية، والشمّية، وتراسل الحواس. وكان الفصل الثالث دراسة فنّية في شعر ابن منير الطرابلسي من حيث اللغة، والبديع، والموسيقى، وتطبيقاً لنص شعري. وخُتمَ البحث بأهم النتائج التي توصل إليها، ومفادها أن الشاعر ابن منير الطرابلسي، جاء أكثر من ثلثي شعره في الجهاد كونه شهد الحروب الصليبية التي دارت بين المسلمين والصليبيين (الفرنجة)، كما تناول شعره الأغراض الفنية من مديح، وهجاء، ووصف، وغزل، وأغراض أخرى، وكان شعره واقعياً، حاكت الصورة فيه الواقع، واستمدها من الموروث الثقافي، وعبّر من خلالها عن تجربته الفنية وآلامه وأحزانه، واتسمت بالتقليد، وشابها نوعٌ من التجديد والتحديث، فشكّل معانٍ جديدة خاصةً في غرض الغزل، إضافةً إلى براعته في توليد المعاني والكلمات من الألفاظ الأعجمية، ومن أسماء المدن والأماكن، نتيجة الغزو الصليبي، والمخالطة، ودخول اللغات الأعجمية إليهم، ظهرت بشكل واضح في شعره؛ وتفننه في استعمال البديع والموسيقى لإبراز التناقض بين الطرفين في منطقة الصراع، وتُعد عناصر لإظهار أضرب الجمال، وتحسين الإيقاع، وإضفاء الجرس والتناغم في الشعر، ولكن دون تكلّف، لأن الشعر حربي، ومن واقع عاشه ابن منير، نابعاً من روحه وصدق إحساسه وذوقه الفني.
الملخص بالانجليزي
The Artistic Image in the Poetry of Ibn Muneer Al-Tarabulsi The study aimed at the artistic image in the poetry of Ibn Muneer Al-Tarabulsi (473H-548H), on of poets of the sixth Hijri century's states, this research is divided to a briefing, introduction, three chapters, and a conclusion. The briefing included defining the image in language within a group of old and modern linguistic dictionaries, it was divided into two sections, in the first section, traced the concept of the image for the ancient Arabs and its beginnings, then, its concept for the modern, in the light of opinions that discussed the concept of the image, its indications, and its beauty in the poetic concrete, the second section was tracing and translation for the life of Al-Tarabulsi, his name, origin, life, raise, death, culture and his collection of poems. The first chapter included the subjects of the image in Ibn Muneer poetry, in two parts; the first, the image of human, which is: the image of the praised, satire, enemy, and virgin's flirt. The second part, the nature's silent and the animated image. The second chapter discussed the components that form the image in Ibn Muneer's poems, applied in two subjects, the first: rhetorical forming of simile, metaphor, and metonymy. The second: the sensual images in Al-Tarabulsi's poems, which are: the visual images (chromaticity, light and animated), the acoustic, gustative, tactual, olfactory images, and sense correspondence. The third chapter was an artistic study in Ibn Muneer Al-Tarabulsi's poetry, as for language, rhetoric, music, artistic study for texts of his poetry, and applying for text poems. The study concluded with the most important findings, which were that more than two thirds of Ibn Muneer Al-Tarabulsi's poetry were about Jihad (holy war) since he witnessed the wars between crusaders and Muslims, including artistic purposes of praise, satire, description, flirting, nature, and other secondary artists, his poetry was realistic, the images imitated the reality and were derived from the cultural heritage, featured by imitation, resembled to modernization, forming new concepts in flirting, in addition to his creativeness in generating expressions from foreign expressions and from names of cities and places, due to the crusader's invasion and the entrance of foreign and Persian languages to them which was obvious in his poetry, in addition to his artistic utilization of rhetoric and music as kinds of beauty, and utilization of the components to enhance the rhythm and harmony in the poems in order to show the contradiction between both parties in the struggle zone, in which these components are considered to enhance the rhythm, to show beauty, and to bring harmony into poetry, but without artificial efforts, since the poetry was about war and from the reality that Ibn Muneer lived, and originated from his soul, senses, and his artistic taste
رقم ISN
3637
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN