عنوان الإطروحه |
"شخصية الأم في روايات سميحة خريس"
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2011-05-12 |
اسم الطالب |
ذكريات صالح عبيدالله الخوالدة
|
المشرف |
خليل الشيخ |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
نبيل حداد |
جهاد المجالي |
عبدالباسط مراشدة |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
اللغة العربية وآدابها |
الملخص بالعربية |
تسعى هذه الدراسة إلى محاولة الكشف عن شخصية الأم في روايات سميحة خريس من الناحيتين الموضوعية والفنية، التي تمتّل مقدرة الكاتبة على إبراز شخصية الأم بروحها الإنسانية والوطنية وحقيقة التغيّر الذي طرأ على وضعها، فكانت رمزاً للحنان والمحبة والتضحية ورمزاً للأرض، فهناك علاقة وثيقة بين الأرض والأم، لكن خطاب خريس الروائي لم يقدم الأم بصورتها الإيجابية فقط، بل أزال عنها بعض قداستها، فهي بالنهاية إنسانة لها نقاط ضعف ولها أخطاؤها بعيداً عن تبجيل الشخصيّات والأنماط.
وتتناول مادة الدراسة مجموعة روايات سميحة خريس وهي ("رحلتي"1980م، ) ("المد"، 1990م)، ("شجرة الفهود/ تقاسيم الحياة"، 1998م)، والجزء الثاني ("شجرة الفهود/ تقاسيم العشق"، 2000م)، ("القرميّة" 2000م)، ("خشخاش"، 2001م)، ("الصحن"، 2003م)، ("دفاتر الطوفان" 2004م).
اقتضت طبيعة دراسة شخصيّة الأم تقسيم البحث إلى مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة، تناولت المقدّمة الإطار العام لفصول الدراسة، وتناول التمهيد العوامل التي أسهمت في تشكيل شخصيّة الأم، من خلال: منظور خريس للأم عموماً، وتجربتها مع أمها خصوصاً، وكون الأم حكّاءة ومن بيئة سلطيّة، ومرجعيتها الروائيّة في بناء شخصيّة الأم.
وتناول الفصل الأول: البناء الفني لشخصيّة الأم وعالج ثلاثة محاور، الأوّل: الشخصية، والثاني: الحدث، والثالث: تشكيل الفضاء( الزمان والمكان).
وتناول الفصل الثاني: التقنيات السرديّة في رسم الشخصيّة وعالج ثلاثة محاور الأول: الوصف، والثاني: موقع الراوي، والثالث: مستويات اللغة.
وتضمنت الخاتمة النتائج التي توصلت إليها الدراسة وأهمها:
أولاً: إنّ الكاتبة تقدم صوراً متمايزة ومتعددة ومتنوعة لشخصية الأم في مختلف رواياتها فطرحت قضاياها بكل شفافية وصراحة.
ثانياً: إنّ الكاتبة رصدت التطوّر الذي طرأ على شخصية الأم ,من حيث التفكير والعمل والنمو, وواكبت التطوّر بشكل فني فقدمت تجربة بشرية مصوّرة من خلال رؤية فنية خاصة فقدمت الروايات من خلال بناء فني متميّز.
ثالثاً: إنّ الكاتبة قدمت مجموعة من الفرضيات التي تقرر منطق الأمومة، وتعبّر عن جوهر المرأة، التي تتميّز بالأصالة في القدرة الهائلة على التكيّف والتجاوز والحب والعطاء، وتقبّل الآخرين على ما هم عليه لا على ما ينبغي أن يكونوا، وبولاء لا حدود له لأسرتها ولدينها ومبادئها، ولكن على من تتيح لنفسها استيعاب كافة متناقضات الحياة، دون أن يترتّب على ذلك أي اختلال في شخصيتها التي تتميّز بالتكامل. وفي المقابل حيث تكتسب بعض النساء لقب "الأم" حتى وإن لم تكن كذلك، مثل "نجمة، أم غالب" في رواية" دفاتر الطوفان" و "غزالة" في "شجرة الفهود/ تقاسيم الحياة"، وغيرها... فيسقط عنها لقب أم وإن كنّ أمهات بالفعل حيث لا تملك كلتاهما صفات الأمومة الحقّة من وجهة نظر الكاتبة.
رابعاً: إنّ الظروف الاجتماعية والسياسية القائمة فرضت على الأم أنواعاً عديدة من الالتزامات مما جعل الكاتبة تلجأ لاستخدام أساليب عدة في رسم شخصية الأم.
خامساً: إنّ طبيعة الأحداث والمكان والزمان والظرف التاريخي الذي تدور فيه الأحداث الروائية وطبيعة الشخصية فرضت هذا الأسلوب دون غيره.
سادساً: إنّ الكاتبة استخدمت مجموعة من التقنيات الحديثة في رواياتها مثل موقع الراوي والوصف واللغة بكافة مستوياتها، مما أدى إلى إبراز جماليات الرواية. وقد كان استخدام الكاتبة لشخصية الأم التي لها دلالاتٍ خصبة وثرية منتجاً في إبراز القضايا الفكرية في الرواية والرؤية العامة.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at trying to reveal the character of the mother in "Samiha Kherais" novels in both subjective and artistic views, which represent the writer's ability to exhibit mother's character in her human and patriotic spirit. Also, the reality of change which occurred on her situation, where she was a symbol of sympathy, love and sacrifice, and exhibited her as a symbol of earth, since there is a close relationship between earth and the mother. She did not only present her in her positive image, but eliminated some of her sacredness, since she is a human with weakness points and faults away from glorification of personalities and modes.
This study discussed a group of Samiha Kherais's novels, i.e., (rehlati, 1980) (almadd, 1990), (shajarat al-fohood/ taqaseem al-hayat, 1998), and part two (shajarat al-fohood/ taqaseem al-eshq, 2000), (al-qarmieh, 2000), (kheshkhas, 2001), (al-sahen, 2003) and (dafater al-tofan, 2004).
The nature of studying mother's character necessitated divided this study into an introduction, preface, two chapters and a conclusion. The preface discussed the outline of the study. The preface discussed the factors that contributed in forming mother's character, through Kherais's view to the mother in general, her experience with her mother in specific, the fact that the mother is a narrator from Salt, and her novelist background in building mother's character.
Chapter one discussed the artistic structure of mother's character in three sections. Section one: the character, section two: the event, and section three: the setting formation (time and place).
Chapter two discussed the narrative techniques, in three sections. Section one: depiction, section two: novelist's location, and section three: language levels.
The conclusion discussed the results of the study, mainly:
1. The novelist presents distinct, numerous and diversified images for the mother's character in her different novels, where she discussed her issues without timidity with transparency and openness.
2. The novelist observed the evolvement of mother's character, as of thinking, work and progress that went along with progress in an artistic form where she submitted a human depicted human experience through a special artistic view and distinctive artistic structure.
3. Samiha Kherais has an anticipated intellectual vision related to mother's character based on a group of hypotheses that establish the concept of motherhood, utter the essence of the woman, distinctive with nobility in the great ability to adapt, overlook, love, accord, accept others as they are not as what they should be, with limitless devotion to her family, religion and principles, provided she realizes all of life contradictions, without inducing any confusion to her distinguished integral character. On the other hand, where some women gain the title "mother", even if they were not, such as "nejmeh, um ghaleb" in "dafater al-tofan", "ghazaleh", "shajarat al-fohood/taqaseem al-hayat" novels, and others.. the title "mother" drops, even if they were real mothers, where both do not possess mother's true tributes, as of the novelist's view point.
4. The prevailing social and political circumstances ordained on the mother numerous types of obligations, which made the mother turn to using several methods to draw mother's character.
5. The nature of events, place, time and historical circumstances of the novelistic incidents and character's nature enjoined this style than other.
6. The novelist used a group of modern techniques in her novel such as novelists' position, depiction and language in its all levels? which lead to bringing out novel's attraction. Using mother's character, of fertile and rich indications by the novelist was productive in pointing out the intellectual issues in the novel and the general vision
|
رقم ISN |
3548 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|