عنوان الإطروحه |
Exploring Hybrid Solutions for Gender and Identity in African American Drama
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-08-05 |
اسم الطالب |
منيبه خلف محيميد
|
المشرف |
سمير محمد عيد الشرعه |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
نايف علي قبيان الجول |
سليم افليح عواد العبيه |
قصي الذبيان |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
اللغة الانجليزية / الادب والنقد |
الملخص بالعربية |
تميل الدراسات النقدية للأنوثة و الذكورة في الدراما الأمريكية الى تصوير العداء المتأصل بين الأطراف الذكورية والأنثوية وبالتالي فأن هذه الأطروحة تحاول أن تثبت أن اعادة تشكيل وبناء الأنوثة لدى النساء الأفرو? أمريكيات والذكورة لدى الرجال الأفرو- أمريكيين ما هي إلا عملية حاسمة لمواجهة الأيديولوجيات المهيمنة على الثقافة السائدة. وعلاوة على ذلك فأن هذا البحث يناقش أن اعادة البناء تلك ساعدت على انجاز تكوين الهوية الأفريقيه. تميل الدراسات النقدية في مجال الدراما دائما ألى تصوير العداء المتأصل بين طرفي الأناث والذكور. أضافة الى ذلك يحاول هذا البحث مناقشة فكرة عملية أعادة البناء وكيف ساعدت على نجاح التفاوض بين الهويات الأفرو - أمريكية لخلق هوية هجينة سليمة قادرة على حل التناقض الذي يبدو ظاهرا في التراث الأفرو- أمريكي والثقافة الأنجلو سكسونية. فالهُوية الأ مريكية صورت بأن لديها صراع مع الأصول الأفريقية . ان القليل من الاعمال النقدية الادبية غطت اولئك الافرو امريكين الذين تمكنوا من خلق هوية هجينة تمثل التوازن السليم بين تراثهم الاصيل والتراث الانجلو سكسوني والذي عليهم تبنيه في الموطن الجديد (امريكا). وعلى اية حال حتى وان تمكنوا من خلق هوية جديدة ناجحة إلا انهم لم يتمكنوا من ان يوازنوا بين اعادة بناء الرجولة والأنوثة على المستوى الشخصي من جهة , والتفاوض الناجح للهوية الأفريقية والهوية البيضاء والتقاليد على المستوى الثقافي من جهة اخرى . فهذه الأطروحة تحاول اثبات ان تبني النهج الهجين قادر على حل التناقض القائم اصلا بين الهويات ألثقافية و إعادة بناء الذكورة و الأُنوثة الافرو ? امريكيتان وتقر على ان التاريخ الطويل للقمع العنصري ترك أثار نفسية سيئة على الافرو- امريكان مما يستوجب اعادة تأهيلهم ثقافيا واجتماعيا ونفسيا , وبدون أعادة بناء اولئك الافراد وتعزيز الشعور الايجابي بالذكورة والأنوثة من المستحيل عليهم تخطي تلك الازمة واثبات هويتهم . من خلال تحليل المسرحيات التي تتناول الشخصيات الأفرو- امريكية نظريا وتقنيا فان هذا البحث يحاول أظهار الدور الحاسم للنهج الهجين في تلك المسرحيات ودوره في حل التعقيدات الطبقية , العرقية والجندرية . . تلك الأطروحة تتضمن مقدمة عامة. الفصل الأول يناقش الربط بين تعزيز الشعور الايجابي بالذكورة والأنوثة لبناء توازن سليم للشخصية الأفرو-امريكية ويتناول ذلك من خلال مسرحيتي الكاتب الامريكي اوغست ولسون درس البيانو والاسوار . الفصل الثاني سوف يناقش فشل اعادة الذكورة والأنوثة والذي سوف يؤثر بصورة سلبية على اعادة بناء الهوية الافرو-امريكية من خلال مسرحيتي الهولندي لاميري بركة ومسرحية زبيبة في الشمس للكاتبة لورين هانزبري وسوف يتم تقصي أثار العرق والطبقة والجندر من خلالهما . ألخلاصة فهي تلخيص لما سبق ذكره في الفصول . |
الملخص بالانجليزي |
Critical studies of feminism and masculinity in Afro- American drama tend to depict an inherent antagonism between the masculine and feminist forces. However, this thesis attempts to prove that the process of reconstructing womanhood of Afro-American female and the manhood of African American males is a crucial process in resisting the hegemonic ideologies of the dominant culture. Moreover, this research argues that this reconstruction process helps in successful negotiation of Afro-American identities to create a hybrid identity, which is able to solve this antagonism frequently depicted between the Afro-American heritage and Anglo-Saxon culture. The African American identity was depicted as having a conflict between their American and African origins. Little literary criticism covered those Afro-Americans who were able successfully create a hybrid solutions which contains a healthy balance between their native heritage and the new Anglo-Saxon heritage that they have to adapt to in the new land. However, This thesis attempts to prove that this hybrid approach was able to successfully solve the contradiction that inherently exists between the Afro-American identities after the process of reconstructing African American's womanhood and manhood. Thus, this thesis argues that the long history of slavery, racism, and oppression left the Afro-
American psyche damaged and fragmented. This necessitates a process of psychological, social, and cultural restoration and reconstruction of Afro- American male and female individuals. Without this reconstruction process, which helps Afro-Americans in regaining a sense of their womanhood and manhood, it is impossible for Afro-American individuals to participate successfully in negotiating their identities. Analyzing a few African American plays thematically and technically, this research attempts to show the crucial role of a multi-theoretical and hybrid approaches to ''Americanness'' to solve the complexities of race, class, and gender.
This thesis includes the general introduction. Chapter I discusses the connection of reconstructed a positive sense of manhood And womanhood to reconstructing a healthy and balanced African American identity. August Wilson's The Piano Lesson and Fences are examined in this chapter. Chapter II discusses how the fail of rebuilding a positive sense of manhood and womanhood negatively affects the reconstructing of a balanced African American identity. Lorraine Hansberry A Raisin in the Sun and Amiri Baraka Dutchman are used in this chapter. It assumes that process is complicated by race, class and gender. The conclusion summarizes the previous chapters
|
رقم ISN |
309 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|