عنوان الإطروحه
الاحتجاج لقراءات قرانية منتقدة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-11-17
اسم الطالب
ابراهيم محمد مكيد الخوالدة
المشرف
زيد خليل فلاح القرالة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سعيد جبر محمد ابو خضر
علي حسين حسن البواب
منير تيسير الشطناوي
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
يتلخص البحث بدراسة القراءات القرآنية المنتقدة نحويّا وصرفيّا وصوتيّا والاحتجاج لها وذلك من خلال ذكر أقوال المانعين للقراءة ودراسة هذه الأقوال وعرض آراء المجيزين للقراءة ثم ذكر الشواهد من مصادر الاحتجاج المعروفة عند العرب من شعر وقرآن وحديث ونثر ثم توجيه القراءة معتمدا في ذلك على السّماع والقياس . وقد قامت الدراسة على فصلين كان الأوّل منها الاحتجاج لقراءات قرآنيّة منتقدة نحويّا واشتمل على أربعة مباحث الأول منها : حذف العلامة الإعرابيّة , والثاني : عطف الظاهر على المضمر المجرور , والثالث : الفصل بين المضاف والمضاف إليه , والرابع : الممنوع من الصّرف , والفصل الثاني : الاحتجاج لقراءات قرآنية منتقدة صوتيّا وصرفيّا , واندرج تحته أربعة مباحث , الأوّل : الهمز بين التّحقيق والتسهيل , والثاني : التقاء السّاكنين , والثالث : هاء الكناية , والرّابع : الاختلاف في حركة ياء المتكلّم . وقد خلص البحث إلى عدة نتائج أهمّها : ردّ النحاة للقراءة إذا خالفت أقيستهم النحويّة ولو كانت متواترة وأنّ النحاة قد قبلوا الوجوه الشائعة في اللغة وردّوا الوجوه غير الشائعة معتمدين في ذلك على الكثرة وأنّ القراءات المتواترة قد صحّت سماعا وتلقّتها الأمّة بالقبول فلا يقبل تلحينها وأنّ تلحين القراءات لم يقتصر على مدرسة دون أخرى .
الملخص بالانجليزي
This study seeks to investigate the Quranic recitations that are criticised syntactically, morphologically, and phonetically. It also seeks to investigate the proofs for these criticisms by mentioning the claims and the opinions of the opponents and proponents of these recitations; providing pieces of evidence that support these criticised recitations from Arabic well-known sources such as the Holy Quran, Al-Hadith Al-Shareef (i.e. the Prophet Muhammad's sayings), and prose; making these recitations correct based on hearing and the deductive analogy. The study consists of two chapters. The first chapter investigates the Quranic recitations that are syntactically criticised. It consists of four branches. These are deleting the case marking, the conjunction of an explicit nominal on a prepositional pronoun, differentiating between Mudaaf and Mudaaf Ilaih in the genitive construction, and Al-Mamnoo? Min As-Sarf (i.e. Diptotes). The second chapter discusses the recitations that are phonetically and morphologically criticized. It has four branches. These are Alhamz (i.e. glottal stop /?/) between assertion and simplicity, adjacent consonants, /ha/ Al-Kinaya (i.e. the demonstrative pronoun /h/ that is attached to a noun or a verb), and the differences in the first person /ya/. The study revealed the following: the syntacticians rejected the recitation that disagreed with their deductive analogy even if they are frequent; they accepted the common recitations and rejected the uncommon ones depending on abundant pieces of evidence; the frequent recitations are correct because they were heard frequently and accepted by people so they mustn't be refuted. Refuting recitations is not restricted only to a certain school
رقم ISN
301
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN