عنوان الإطروحه |
أثر بيئة العمل الداخلية في الإحتراق الوظيفي لدى الممرضين العاملين في مستشفيات وزارة الصحة في الكويت
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-04-25 |
اسم الطالب |
مشاعل مناحي بحير العنزي
|
المشرف |
مرعي حسن حمد بني خالد |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
زياد محمد علي الصمادي |
سليمان ابراهيم شلاش الحوري |
علي عوض الوقفي |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى قياس أثر بيئة العمل الداخلية في الإحتراق الوظيفي لدى الممرضين العاملين في مستشفيات وزارة الصحة في الكويت، ولتحقيق ذلك تم تصميم استبانة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي . فقد تكون مجتمع الدراسة من جميع الممرضين العاملين في مستشفيات وزارة الصحة الكويتية العشر، والبالغ عددهم (2950) ممرض وممرضة، وتم استخدام العينة الميسرة اذ تم توزيع (250) استبانة حيث استردت الباحثه منها (221) استبانة، والصالحة للتحليل الإحصائي (215) استبانة.واظهرت نتائج الدراسة بان المتوسطات الحسابيبة لكل من علاقات العمل والمكونات المادية كانت بدرجة مرتفعة في حين كانت القيادة الإدارية والإتصال الاداري والحوافز والمكافآت بدرجة متوسطة مرتبة حسب الاهمية الاحصائية.
وتشير نتائج تحليل الانحدار المتعدد بوجود اثر ذو دلالة احصائية لكل من علاقات العمل والإتصال الاداري على الإحتراق الوظيفي في حين لم يوجد اثر ذور دلالة احصائية لكل من القيادة الإدارية والحوافز المادية والمكونات المادية على الإحتراق الوظيفي
وبناءا على النتائج توصي الباحثة بضرورة أن يكون هناك تعاون بين أفراد التمريض العاملين في مستشفيات وزارة الصحة في الكويت لمواجهة أي مشاكل في الظروف العادية والطارئة، وأن تستند الحوافز والمكافآت في توزيعها على معايير موضوعية في منحها للعاملين بأقسام التمريض في تلك المستشفيات، وأن تسمح الادارات في مستشفيات وزارة الصحة في الكويت بالتواصل الافقي بين كافة المستويات الإدارية فيها.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aims at measuring the impact of internal work environment on the job burnout among nurses working in the hospitals of the Health ministry in Kuwait. In order to achieve this, a questionnaire was designed. The study used the descriptive analytical method+. The study population was composed of all the nurses working in the ten hospitals of the Ministry of Health in Kuwait, with a total number of (2950) male and female nurses; and the available sample was used as (250) questionnaires were distributed among the nurses. The researcher received (221) questionnaires and only (215) questionnaires were valid for statistical analysis. The results of the study showed that the mathematical averages for both work relationships and physical components were high while administrative leadership, administrative communication, incentives and rewards were of moderate rank according to the statistical importance.
The results of the multiple regression analysis indicate that there is a statistically significant effect for both work relationships and administrative communication on job burnout while there is no significant statistical effect of administrative leadership, incentives and physical components on the job burnout.
Based on the results of the study, the researcher recommends that it is necessary to have cooperation among the nurses working in the hospitals of the Health ministry in Kuwait to face any problems or issues in the both the regular and emergency conditions. It is also recommended that the distribution of the incentives and bonuses should be based on objective criteria in granting them to the staff of the nursing departments in those hospitals, and that the departments in the hospitals of the Health ministry in Kuwait should allow to have horizontal communication between all administrative levels
|
رقم ISN |
205 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|