عنوان الإطروحه |
الأحكام الفقهية المتعلقة بالسياسة الشرعية في وسائل التواصل الاجتماعي
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2017-03-26 |
اسم الطالب |
شاهه ناهي سعيد العلاطي
|
المشرف |
علي جمعه علي الرواحنة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
نمر محمد خليل الخشاشنة |
جابر اسماعيل عبدالفتاح حجاحجة |
محمد احمد القضاة |
|
الكلية |
كلية الشريعة |
القسم |
الفقه وأصوله |
الملخص بالعربية |
تناولت هذه الدراسة موضوعاً مميزاً ومعاصراً يتعلق بأحكام السياسة الشرعية في التعامل مع وسائل التواصل الاجتماعي ، هذه الوسائل أصبحت ضرورة في مجتمعاتنا لا يمكن الانفكاك عنها ، مما استدعى أن يتم تناولها والحديث عنها بشكل شرعي ؛ لأن استخدامها إذا لم يخضع لضوابط الشرع وأحكامه ويُسَاسُ بسياسته وموازينه ، قد يعظم معه الضرر، ويستشري منه الخطر،وما دام الحال هكذا فلا غرابة أن تكون هذه الوسائل موضوعا للبحث والاستقصاء، والسَّبْر والتقسيم ؛ لأن الشريعة مهما طال الزمن وتطورت الحياة واستجد من النوازل فلن تعدم حكما شرعيا،يتم إنزاله على تلك النوازل أو المستجدات ، ولو تعدت الأوصاف وتباعدت العلل.
وتكونت هذه الدراسة من مقدمة، وثلاثة فصول، وخاتمة ، تم الحديث فيهم عن التعريف بمواقع التواصل الاجتماعي وتحديد المقصود فيها ، ثم الحديث عن القواعد الفقهية والضوابط الشرعية لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي ، مع ذكر تطبيقات جائزة لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي في مجالات متعددة ، ومجالات غير جائزة أيضاُ تم التنبيه إليها وللتحذير منها وبيان حكم الشرع فيها ، وكان الفصل الأخير مخصصا ً للحديث عن الآثار الإيجابية والسلبية لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي .
وتوصلت الباحثة عبر هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات من أبرزها استخدام مواقع التواصل الاجتماعي من حيث الحكم الشرعي يمكن أن يعتريه الأحكام الشرعية التكليفية الخمسة، ومن القواعد الفقهية والضوابط الشرعية التي تضبط استخدام والتعامل مع مواقع التواصل،قاعدة الأمور بمقاصدها ، وقاعدة لا ضرر ولا ضرار، وقاعدة درء المفسدة أولى من جلب المصلحة، وقاعدة سد الذرائع ، وقاعدة تصرف الإمام منوط بمصلحة الرعية، ومن الضوابط الشرعية التي تضبط استخدام والتعامل مع مواقع التواصل الاجتماعي حفظ الدين وحفظ النسل والعرض وعدم معارضتها للشريعة الإسلامية والالتزام بالأخلاق الفاضلة أثناء استخدام هذه المواقع.
ومن التوصيات التي خلصت إليها الدراسة وتوصي الباحثة بها العمل على تكثيف الحملات التوعوية من قبل المؤسسات الحكومية ووزارة الإعلام ، والمؤسسات والفكرية والثقافية والدينية حيال التعامل مع شبكات ووسائل التواصل الاجتماعي ، والعمل على إضافة الضوابط والقواعد الشرعية لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي في مناهج التدريس لكافة المراحل الدراسية .وإنشاء هيئات حكومية رقابية ، تقوم بممارسة الدور الرقابي على المحتوى الموجود في وسائل التواصل الاجتماعي ، وصياغة القوانين التي تجرم الجرائم الالكترونية،وسد الثغرات القانونية في ملاحقة ومتابعة من ينشر الرذيلة والفتنة بين أبناء المجتمع الإسلامي الواحد .
|
الملخص بالانجليزي |
This study dealt with a distinctive and contemporary theme to the provisions of Islamic politics in dealing with social media, these tools have become a necessity in our societies can not be disengagement her, prompting that are dealt with and talk about it legally; because their use if it is subject to controls Shara and its provisions and Lisas his policy and scales, you may maximizes him damage, and rife with it the danger, and as long as the case so it is not surprising that these means be the subject of research and investigation, and sounding division; because the law no matter how long and evolved life and update on the chaos will not execute legal provision, is taken from those times of calamity or developments, even exceeded descriptions and diverged ills.
And consisted of the study of an introduction, three chapters and a conclusion has been talk in them for identification of the locations of social communication and to identify the intended it, then talk about the rules of jurisprudence and controls legitimacy for the use of social networking sites, with the stated prize for the use of social networking sites in multiple areas of applications, and the areas of non-award also been alert them and Athazir them Zbaan Shara where the rule, and it was the final chapter devoted to talk about the positive and negative use of social networking sites and monuments.
The researcher found through this study to a set of findings and recommendations, most notably the use of social networking sites in terms of the legal provision could Ataatarih legal rulings five Altklevah, and rules of jurisprudence and controls legitimacy and that control the use and dealing with networking sites, base things its purposes, and the base do no harm and base ward off evil first to bring interest, and base dam excuses, base acted Imam entrusted the interests of the parish, and legal controls governing the use and deal with the social networking sites to save the debt and save the seed supply and lack of opposition to Islamic law and a commitment to morality while using these sites.
Among the recommendations of the study and researcher recommends the work to intensify awareness campaigns by government institutions and the Ministry of Information, institutions and intellectual, cultural and religious about dealing with networks and the means of social communication, and work on adding controls and rules of legitimacy for the use of social networking sites on teaching for all grades curriculum. and the establishment of government supervisory bodies, the Bpmarsh the supervisory role of the button on the social media content, and the formulation of laws that criminalize cybercrime, filling the legal gaps in the prosecution of and follow-up of published Alrialh and sedition Muslim community
|
رقم ISN |
160 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|