عنوان الإطروحه
درجة استخدام معلمي غرف مصادر التعلم لتكنولوجيا التعليم في محافظة المفرق في الأردن من وجهة نظرهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2016-12-01
اسم الطالب
رويدا فلاح عيادة المساعيد
المشرف
خالد يوسف عواد القضاة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمد خليفة العمري
باسل حمدان الشديفات
ممدوح هايل السرور
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة استخدام معلّمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم في محافظة المفرق في الأردن من وجهة نظرهم. ولتحقيق هدف الدراسة تم اختيار العينة بالطريقة القصدية بحيث شملت جميع معلّمي غرف مصادر التعلم ومعلّمي اللغة العربية ومعلّمي الرياضيات الذين يدرسون ذوي صعوبات التعلم، تكونت العينة من (120) معلماً ومعلمة، طُبق عليهم استبانة الدراسة التي طورتها الباحثة والمكونة من (35) فقرة، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن معلمي غرف مصادر التعلم في محافظة المفرق في الأردن يستخدمون تكنولوجيا التعليم بدرجة متوسطة، وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذكور، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير التخصص ولصالح معلم غرف مصادر التعلم، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير الخبرة ولصالح ذوي الخبرة من 6 إلى أقل من 10 سنوات، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير المؤهل العلمي، كما أظهرت النتائج أن معيقات استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم من وجهة نظرهم جاءت بدرجة مرتفعة، وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة معيقات استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم التعليم تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة معيقات استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير التخصص ولصالح معلمي غرف مصادر التعلم، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة معيقات استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير المؤهل العلمي ولصالح حملة البكالوريوس والدبلوم العالي، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة معيقات استخدام معلمي غرف مصادر التعلّم لتكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير الخبرة ولصالح ذوي الخبرة 10 سنوات فأكثر، وفي ضوء النتائج قدمّت الباحثة مجموعة من التوصيات ومن أهمها عقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمي غرف مصادر التعلّم ومعلمي اللغة العربية والرياضيات، كونهم المعنيون في تدريس ومتابعة الطلبة ذوي صعوبات التعلّم.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying the degree of learning resources rooms teachers' usage of the instructional technology in Mafraq governorate in Jordan from their perspectives. To achieve the objectives of the study, the sample of the study was intentionally chosen which included all resources rooms teachers the Arabic teachers and the math teachers who teach the students, with learning difficulties. The researcher developed the instrument of the study, a questionnaire consisted of (35) items and was distributed to, the study sample which consisted of (120) teachers' . The researcher used the descriptive survey as a method. The Results indicated that the learning resources rooms teachers use instructional technology at a medium level. The results also indicated that there are significant statistical differences in the degree of the learning resources rooms teachers' usage of the instructional technology attributed to gender in favor of the male teacher. The results also indicated that there are significant statistical differences in the degree of the learning resources rooms teachers' usage of the instructional technology attributed to the major of the teachers' in favor of the learning resources rooms. The results also indicated that there are significant statistical differences in the degree of the learning resources rooms teachers' usage of the instructional technology attributed to teachers' experiences in favor of the teachers' with experience (6-less than 10 years). The results also indicated that there no are significant statistical differences in the degree of the learning resources rooms teachers' usage of the instructional technology attributed to the scientific qualifications. The results also indicated that the obstacles to the teachers' usage of the instructional technology is at a high level. The results also indicated that there are significant statistical differences among the obstacles to using the instructional technology attributed to gender in favor of the female teachers'. The results also indicated that there are significant statistical differences among the obstacles to using the instructional technology attributed to the major in favor of the resources rooms teachers'. The results also indicated that there are significant statistical differences among the obstacles to using the instructional technology attributed to the scientific qualifications in favor of the teachers' with bachelor degree and higher diploma. The results also indicated that there are significant statistical differences among the obstacles to using the instructional technology attributed to the experience in favor of the teachers' with more than 10 years. In the light of the results, the recommendations included the necessity to hold training courses and workshops for the learning resources rooms teachers, the Arabic teachers and the math teachers since they are involved in teaching and following up the students with learning difficulties
رقم ISN
154
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN