عنوان الإطروحه
درجة معرفة معلمي المرحلة المتوسطة في دولة الكويت للمنحى البنائي وممارستهم له في تدريسهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-02-26
اسم الطالب
يوسف صالح احمد الخليفة
المشرف
علي مقبل السلامه العليمات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سليمان احمد مصطفى القادري
سالم عبدالعزيز الخوالدة
تهاني محمد العبوس
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى تعرف مستوى معرفة معلمي المرحلة المتوسطة في دولة الكويت للمنحى البنائي من وجهة نظرهم، ومستوى ممارستهم له في دولة الكويت. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وذلك بالإعتماد على الاستبانة لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة. تكون مجتمع الدِّراسة من جميع معلمي المدارس المتوسطة في محافظة الأحمدي في دولة الكويت، وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية، وبلغ عدد أفرادها (620) معلماً ومعلمة، توصلت الدراسة إلى أنّ درجة معرفة وممارسة معلمي المرحلة المتوسطة في دولة الكويت للمنحى البنائي من وجهة نظرهم جاءت مرتفعة، كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) في درجة معرفة معلمي المرحلة المتوسطة في دولة الكويت للمنحى البنائي تعزى لأثر الجنس وسنوات الخبرة والتفاعل بين الجنس وسنوات الخبرة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) في درجة ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة في دولة الكويت للمنحى البنائي في تدريسهم تعزى لأثر (الجنس)، وعدم وجود فروق تبعاً لمتغير سنوات الخبرة وللتفاعل بين الجنس وسنوات الخبرة. وبناء على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، فقد أوصى الباحث بتضمين المناهج الدراسية بالمهارات التي تتوافق وطريقة المنحى البنائي في التدريس، وتوفير مناخات دراسية تسهل تطبيق الممارسات البنائية في الغرف الصفية.
الملخص بالانجليزي
The study aimed at identifying the degree of knowledge and practice of constructivist approach by teachers of the intermediate stage in the State of Kuwait from their point of view. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive method, by relying on the questionnaire to collect data from the study sample. The study population consists of all teachers of middle schools in Al-Ahmadi Governorate in the State of Kuwait. A random stratified sample was chosen from the study population, the sample consists of (620) teachers, The study found that the degree of the degree of knowledge of constructivist approach by teachers of the intermediate stage in the State of Kuwait was high. The results showed that the degree of practicing the constructivist approach by teachers of the intermediate stage in the State of Kuwait was high. The results also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) in the degree of knowledge of constructivist approach by teachers due to the impact of (sex, and years of experience), and the existence of differences depending on the variable of (academic qualification). The results showed that there were a statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) in the degree of practicing the constructivist approach by teachers due to the impact of (gender and educational qualification). There were no differences according to the variable (years of experience). Based on the findings of the study, the researcher recommended modifying the curriculum. so as to conform to the constructive approach in teaching, and to give a continuous attention to modern methods of teaching, especially the constructive approach as a method that proved success in schools, universities and colleges in the world. The researcher also recommended to facilitate the application of the constructive approach practices in classrooms
رقم ISN
1255
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN