عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت للتمكين الشخصي في أدوارهم الإشرافية وعلاقته بأداء المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-02-24
اسم الطالب
الطاف حسن سيد اسماعيل
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشة
محمود حامد حسين المقدادي
منيرة محمود الشرمان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة تعرف درجة ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت للتمكين الشخصي في أدوارهم الإشرافية وعلاقته بأداء المعلمين، وأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، وتكوَّنت عينة الدراسة من (347) معلماً ومعلمة. وتم تطوير أداة تكونت من محورين، الأول لقياس درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة الثانوية في دولة الكويت للتمكين الشخصي في أدوارهم الإشرافية، وتكون من (54) فقرة، والثاني لقياس أداء معلمي المرحلة الثانوية في دولة الكويت، وتكون من (40) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة ممارسة مديري المدارس في دولة الكويت للتمكين الشخصي في أدوارهم الإشرافية مرتفعة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في جميع مجالات ممارسة مديري مدارس المرحلة الثانوية في دولة الكويت للتمكين الشخصي في أدوارهم الإشرافية باستثناء مجالي (العلاقات الإنسانية، والتقويم) حيث وجدت فروق لصالح الإناث. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في ممارسة مديري المدارس للتمكين الشخصي تُعزى لأثر المؤهل العلمي في مجالات (السمات الشخصية، العلاقات الإنسانية، المنهاج) بينما وجدت فروق فيما يتعلق بمجالات (التخطيط، النمو المهني، التقويم) والدرجة الكلية لصالح مؤهل الدراسات العليا. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة تُعزى لأثر سنوات الخبرة. وتوصلت النتائج إلى أن مستوى أداء معلمي المرحلة الثانوية في دولة الكويت مرتفع، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية فيما يتعلق بمستوى أداء معلمي المرحلة الثانوية في دولة الكويت تُعزى لأثر الجنس لصالح الإناث، ووجود فروق ذات دلالة احصائية تُعزى لأثر المؤهل لصالح مؤهل الدراسات العليا. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية فيما يتعلق بمستوى أداء معلمي المرحلة الثانوية في دولة الكويت تُعزى لأثر سنوات الخبرة. وتوصلت النتائج أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة الثانوية في دولة الكويت للتمكين الشخصي في أدوارهم الإشرافية وأداء المعلمين في جميع المجالات. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات أهمها: المحافظة على المستوى المرتفع للتمكين الشخصي، والأداء الوظيفي بمدارس المرحلة الثانوية في دولة الكويت؛ الاهتمام بدرجة أكبر بمشاركة المدير للمعلمين في عملية اتخاذ القرارات، وخاصة المتعلقة بدورهم المهني.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the practice degree of shchool principals in the State of Kuwait for coaching in their supervisory roles and their relation to teacher performance, and the effect of certain variables (gender, educational qualification and years of experience). The study sample consisted of (347) male and female teachers. A study tool was developed to measure the study variables, it consisted of 2 parts. The first measures the practicing degree of school principals in the State of Kuwait for coaching in their supervisory roles. It included (54) item. The second measure the level of performance of secondary school teachers in the State of Kuwait. It included (40) item.the tool validity and reliability have been confirmed. the results showed that the degree of practice School principals in the State of Kuwait for coaching in their supervisory roles high. The results also showed that there were no statistically significant differences due to teacher sex in all domains of practice school principals in the State of Kuwait for coaching in their supervisory roles except in the fields of human relations and evaluation, the differences were in favor of females. The results also showed that there were no statistically significant differences due to teacher qualificationin in all fields of practicing school principals in the State of Kuwait for coaching in their supervisory roles except in the fields of (Personality traits, Human relations, Curriculum) While differences were found in the fields of (planning, professional growth, evaluation) for the graduate studies.The results also showed that there were no statistically significant differences due to years of experience in all fields of practice school principals in the State of Kuwait for coaching in their supervisory roles. The results showed that the level of performance of secondary school teachers in the State of Kuwait is high. The results also showed statistically significant differences in the level of performance of secondary school teachers in Kuwait due to the impact of sex in all fields for females except in the field of (Curriculum, and total score) where there were no differences between males and females, The results showed that there were statistically significant differences in the level of performance of secondary school teachers in Kuwait due to the impact of qualification in all fields and the total degree in favor of post graduate studies. The results showed that there were no statistically significant differences in the level of performance of secondary school teachers in Kuwait due to years of experience in all fields except the field of curriculum where differences were found for 10 years and more. The results also showed a statistically significant correlation between the degree of practice school principals in the State of Kuwait for coaching in their supervisory roles and teacher performance. According to the findings of the study, the researcher suggested a set of recommendations: Maintaining the high level of coaching and employment in secondary schools in the State of Kuwait; paying greater attention to the participation of the teacher in decision-making, especially in relation to their professional role
رقم ISN
1234
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN