عنوان الإطروحه
أثر ممارسات القيادة التحويلية في تحقيق ريادة الأعمال : دراسة ميدانية في الكليات الأهلية في العراق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-12-27
اسم الطالب
باسم طارق فنوص الدليمي
المشرف
محمد ناصر موسى المشاقبة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سالم سفاح حنيان العون
عبدالله مطر نجم العظامات
ممدوح طايع موسى زيادات
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الى التعرف على أثر ممارسات القيادة التحويلية في تحقيق ريادة الأعمال في الكليات الأهلية في العراق من وجهة نظر العاملين فيها، وتناولت أربعة أبعاد للقيادة التحويلية (الجاذبية والتأثير، والتحفيز الإلهامي، والاستثارة الفكرية، والاهتمام بالمشاعر الفردية)، تكون مجتمع الدراسة من جميع الكليات الأهلية العراقية في محافظة بغداد، والبالغ عددها (24) كلية والمذكورة في دليل الجامعات والكليات الاهلية المعترف بها من قبل وزارة التعليم العالي والبحث العلمي العراقية (2018/2019)، وقد اعتمد الباحث على أسلوب العينة القصدية لدراسة مجتمع الدراسة، وبلغت العينة (177) مستجيب، وقد استخدمت الاستبانة وسيلة للحصول على البيانات. وتم توزيع الاستبانة على العاملين في الإدارة العليا في الكليات الأهلية في العراق، وممن يشغلون منصب عمـــــــــيد، معـاون عميـــد، رئيس قسم، مسؤول شعبة في هذه الكليات، وقد تم استخدام عددا من الأساليب الإحصائية، منها: الوسط الحسابي، واختبار الانحدار الخطي المتعدد. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: أن المتوسطات الحسابية لمتغيرات القيادة التحويلية ككل قد جاءت بالمستوى المرتفع، وجاء متغير (الجاذبية والتأثير) بالمرتبة الأولى، ثم جاء متغير (التحفيز الإلهامي) بالمرتبة الثانية، ثم جاء متغير (الاهتمام بالمشاعر الفردية) بالمرتبة الثالثة، وأخيرا جاء متغير (الاستثارة الفكرية). وتبين وجود أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية لممارسات القيادة التحويلية بأبعادها (الجاذبية والتأثير، والتحفيز الإلهامي، والاستثارة الفكرية، والاهتمام بالمشاعر الفردية) في تحقيق ريادة الأعمال في الكليات الأهلية في العراق من وجهة نظر العاملين فيها. وقد خلصت الدراسة إلى جملة من التوصيات، منها: ان يفتح القادة في الكليات افاقا امام العاملين ومشاركتهم في اتخاذ القرار والعمل على توفير مقررات تهتم بنشر ثقافة ريادة الاعمال ضمن برامج الكليات.
الملخص بالانجليزي
The study aims to identify the impact of transformational leadership practices in achieving business entrepreneurship in Community colleges in Iraq from the point of view of its employees. It dealt with four dimensions of transformational leadership: (Idealized Influence, Inspirational Motivation, Intellectual Stimulation, and Individualized Consideration). The researcher relies on the method of the soft sample to measure the targeted community, which are all 24 Iraqi national colleges in Baghdad governorate as it is mentioned in the guidebook of universities and community colleges that are well known by the ministry of higher education and scientific research in Iraq for the year of (2019/2018). The sample questionnaire (177) respondents, has been used as a mean of obtaining data. The questionnaire was distributed to senior management personals in private colleges in Iraq, and those who hold the post of Dean, Associate Dean, Head of Department, and Division Officer in these colleges. The researcher used a number of statistical methods, including arithmetic mode and multiple linear regression tests. The study reaches a number of results and the most prominent of them were: The arithmetic averages of the transformational leadership variables as a whole came at the high level. The variable Idealized Influence came first followed by the variable Inspirational Motivation followed by Individualized Consideration and finally came a variable of Intellectual Stimulation. A statistically significant impact of transformational driving practices of the four elements of Transformational Leadership was found in the achievement of entrepreneurship in private colleges in Iraq from the point of view of their employees. The study concludes with a number of recommendations, including the following: the leaders in colleges must open new horizons for employees by sharing them in the process of making decisions. Also, they must work hard to provide determinations that aim to increase awareness towards achieving business entrepreneurship in colleges' programs
رقم ISN
1158
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN