عنوان الإطروحه
مستوى وعي معلمي الاجتماعيات في المرحلة الثانوية في دولة الكويت لمفهوم المواطنة الرقمية من وجهة نظرهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-07-22
اسم الطالب
بسام عجاب سعد الرشيدي
المشرف
ماهر مفلح احمد الزيادات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ماهر شفيق خليف الهواملة
قاسم نواف فنخير البري
محمد سليمان جوارنة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدِّراسة التعرف إلى مستوى وعي معلمي الاجتماعيات في المرحلة الثانوية في دولة الكويت لمفهوم المواطنة الرقمية من وجهة نظرهم، في ضوء متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة). وتم استخدام المنهج الوصفي بتطوير استبانة بالاعتماد على الدّراسات السابقة تكونت من (40) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، وتم اختيار عينة الدِّراسة بالطريقة العشوائية البسيطة، وتكونت من (213) معلمًا ومعلمة من معلمي الاجتماعيات في محافظة العاصمة في دولة الكويت، وبينت النتائج أنَّ مستوى وعي معلمي الاجتماعيات في المرحلة الثانوية في دولة الكويت لمفهوم المواطنة الرقمية من وجهة نظرهم جاء بدرجة مرتفعة، وتوصلت الدِّراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات عينة الدِّراسة على مجالات مستوى وعي معلمي الاجتماعيات في المرحلة الثانوية في دولة الكويت لمفهوم المواطنة الرقمية تعزى لمتغير الجنس ما عدا مجال حماية الذات والآخرين حيث جاءت الفروق لصالح المعلمين الذكور. وتوصلت الدِّراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات عينة الدِّراسة على مجالات مستوى وعي معلمي الاجتماعيات في المرحلة الثانوية في دولة الكويت لمفهوم المواطنة الرقمية تعزى لمتغير المؤهل العلمي ما عدا مجال احترام الذات والآخرين حيث جاءت الفروق لصالح ذوي المؤهل العلمي دراسات عليا. وتوصلت الدِّراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات عينة الدِّراسة على مجالات مستوى وعي معلمي الاجتماعيات في المرحلة الثانوية في دولة الكويت لمفهوم المواطنة الرقمية تعزى لمتغير سنوات الخبرة عند جميع المجالات ما عدا مجال التواصل مع الآخرين والأداة ككل. وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات ذات الصلة.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the Recognition Level the Secondary Social Teachers of Digital Citizenship in Kuwait from their perspectives, in view of the variables (gender, scientific qualification and years of experience). The descriptive method was used by developing a questionnaire based on the previous studies, consisting of (40) paragraphs divided into three fields. A sample was chosen in the simple random way. It consisted of (213) social teachers in the capital city of Kuwait. The results showed that the Recognition Level the Secondary Social Teachers of Digital Citizenship in Kuwait from their perspectives was high, and the study found that there are no statistically significant differences in the estimates of the study sample on the fields of Recognition Level of social teachers in the secondary stage in Kuwait for the concept of Digital citizenship is attributed to the gender variable except the field of self-protection and others and the differences came in favor of male. The study also found that there are no statistically significant differences in the sample of the study on the Recognition Level of social teachers in the secondary stage in the State of Kuwait for the concept of digital citizenship due to the variable of scientific qualification except for self-esteem and others. The study found that there are no statistically significant differences in the sample of the study on the Recognition Level of social teachers in the secondary stage in the State of Kuwait for the concept of digital citizenship due to the variable years of experience in all fields except the areas of communication with others and the tool as a whole. Based on the findings of the study, the researcher recommends holding training courses for teachers aimed at increasing their awareness of their digital rights and duties, developing their skills in employing digital media in the educational process in a positive manner, and the importance of teachers' understanding of the importance of respecting electronic copyright and intellectual property, Digital media for sharing information and experiences with others.
رقم ISN
1144
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN