عنوان الإطروحه
درجة ممارسة معلمي اللغة الانجليزية لمهارات التعلم الالكتروني واتجاهاتهم نحوها في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-12-06
اسم الطالب
غزيل بدر عيد الغصاب
المشرف
اديب ذياب سلامه حمادنة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ابتسام فارس موسى المشاقبة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
عايد حمدان الهرش
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى درجة ممارسة معلمي اللغة الإنجليزية لمهارات التعلم الإلكتروني واتجاهاتهم نحوها في دولة الكويت. وأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في ذلك، ولتحقيق أهداف الدِّراسة. اتبعت الباحثة المنهج الوصفي. واختارت عينة مكونه من (150) معلماً ومعلمة. وطوّرت أداتين، أداة لمهارات التعلم الإلكتروني وتكونت من (34) فقرة، موزعة على أربعة محاور وهي :مهارة الحاسب الآلي، ومهارة الإنترنت وأدواته، ومهارة إدارة التعلم الإلكتروني، ومهارة تقويم التعلم الإلكتروني، والأخرى لقياس الاتجاهات نحو التعلم الإلكتروني، وتكونت من (20) فقرة. وتم التحقق من صدقهما وثباتهما، توصلت الدِّراسة إلى نتائج عديدة من أهمها: أنَّ درجة ممارسة معلمي اللغة الإنجليزية لمهارات التعلم الإلكتروني جاءت بدرجة كبيرة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = ?) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال مهارة الحاسب الآلي، وجاءت الفروق لصالح الذكور. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 =?) تعزى لأثر المؤهلات العلمية والخبرة التدريسية في جميع المجالات. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن اتجاهات معلمي اللغة الإنجليزية نحو مهارات التعلم الإلكتروني جاءت بدرجة كبيرة، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 =?) تعزى لأثر الجنس، وجاءت الفروق لصالح الذكور. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 =?) تعزى لأثر المؤهلات العلمية والخبرة التدريسية، وأظهرت نتائج الدِّراسة وجود علاقة بين درجة ممارسة معلمي اللغة الإنجليزية لمهارات التعلم الإلكتروني والاتجاهات؛ إذ كانت جميع قيم معاملات الارتباط دالة إحصائياً، وتوصلت الدِّراسة إلى توصيات عديدة ومنها: ضرورة توفير متخصصين في مجالات التقنية ومجالات الإنترنت لمساعدة المعلمين على ممارسة المهارات الخاصة بالتعلم الإلكتروني، وتزويد كل مدرسة بالمختبرات وأجهزة الحاسب الآلي وربطها بشبكة الإنترنت، وعدم اقتصارها على أماكن محددة في المدرسة.
الملخص بالانجليزي
This study aims to identify the degree of English language teachers practicing E-learning skills and their attitudes towards it in Kuwait and the impact of the following variables: gender, educational qualifications and years of experience. In order to achieve the study's objectives, The descriptive method was employed with a selected sample of 150 female and male English teachers. Two data collection instruments were developed and used; the first one is a tool to measures e-learning skills which consisted of (34) items, divided into four sections: computer skills, internet skills and tools, E-learning management skills and E-learning evaluation skills. The other instrument was to measure teachers? attitude towards e-learning and consisted of (20) items. The reliability and validity were checked for both instruments. The results of the study revealed several findings, The most important of which were: the degree of practicing of English language teachers in E-learning skills was very high. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences (? = 0.05) due to the impact of sex in all fields, except computer skills, and the differences came in favor of male teachers. The results also suggested that there were no statistically significant differences (? =0.05) due to the impact of educational qualifications and teaching experience in all fields. It has also been found that the attitudes of English teachers towards E-learning skills were very high. There were statistically significant differences (? = 0.05) due to the Degree of sex in favor of male teachers. The results also showed a relationship between the degree of English teachers' practices of E-learning skills and their attitude. All coefficients correlations were statistically significant. Based on these findings, there were so suggested implications. First, there is a need to have specialists in the fields of technology and the Internet in schools to help teachers to practice the skills of E-learning. Second, there is also a need to equip each school with laboratories and computers connected to the Internet, and not limited to specific places in the school.
رقم ISN
1125
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN