عنوان الإطروحه
مستوى تفويض السلطة لدى مديري مدارس المرحلة المتوسطة في دولة الكويت وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2018-08-02
اسم الطالب
سعود سالم حسن العجمي
المشرف
هيثم ممدوح قفطان القاضي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
صالح سويلم الشرفات
احمد محمد بدح
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى مستوى تفويض السلطة لدى مديري مدارس المرحلة المتوسطة بمنطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت، وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى المعلمين، وأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في ذلك، وتكوَّنت عينة الدراسة من (276) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشواية. وتم تطوير أداة لقياس متغيرات الدِّراسة تكونت من ثلاثة أجزاء الأول: وتضمن المتغيرات الديموجرافية لأفراد العينة، والجزء الثاني: لقياس تفويض السلطة لدى مديري مدارس المرحلة المتوسطة في دولة الكويت، وتكوَّن من (29) فقرة موزعة على (5) مجالات وهي (شؤون المعلمين، شؤون الطلبة، الشفافية في اتخاذ القرارات، أولياء الأمور والمجتمع المحلي، البيئة المدرسية)، والجزء الثالث: لقياس دافعية الإنجاز لدى المعلمين، وتكوَّن من (34) فقرة موزعة على (7) مجالات وهي (التنافس، الرضا العام، المثابرة، العلاقات داخل وخارج بيئة العمل، الأداء، حب العمل، مستوى الطموح)، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن مستوى تفويض السلطة لدى مديري مدارس المرحلة المتوسطة في دولة الكويت من وجهه نظر المعلمين كان متوسطاً على جميع المجالات وعلى فقرات الأداة مجتمعة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تفويض السلطة لدى مديري مدارس المرحلة المتوسطة في دولة الكويت تعزى لأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، في جميع المجالات إلا فيما يتعلق بـمجال (أولياء الأمور، والمجتمع المحلي)، حيث وجدت فروق تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح سنوات الخبرة (من 5- أقل من 10 سنوات). كما أظهرت النتائج أن مستوى بدافعية الإنجاز لدى المعلمين من وجهه نظر المعلمين كان متوسط على جميع المجالات وعلى فقرات الأداة مجتمعة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دافعية الإنجاز لدى المعلمين في دولة الكويت يعزى لأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، في جميع المجالات إلا فيما يتعلق بمجال مستوى الطموح، والدرجة الكلية لصالح الإناث. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائياً بين مستوى تفويض السلطة ودافعية الإنجاز لدى المعلمين. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات منها: تأهيل مديري المدارس، وإكسابهم المعارف، والمعلومات اللازمة من خلال الدورات التدريبية البرامج التأهيلية فيما يتعلق بممارسة تفويض السلطة، وإشراك المعلمين في المدارس في اتخاذ القرارات المدرسية وتفويضهم، في المهام التي تتوافق مع مهامهم الوظيفية
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the level of delegation of authority among the principals of the intermediate schools in the State of Kuwait and its relation to teachers' motivation for achievement, the study sample consisted of (276) teachers. A tool was developed to measure the variables of the study, which consisted of two parts: one the scale of delegation of authority among the principals of middle schools in the State of Kuwait, consisting of (29) divided into (5) fields (teachers affairs, students affairs, transparency in decision making, second teachers' motivation for achievement consisting of (34) divided into (7) fields (competition, general satisfaction, perseverance, relationships within and outside the work environment, performance, love of work, level of ambition), and the second part, And verified its sincerity and stability. The results of the study showed that the level of delegation of authority among the principals of intermediate schools in the State of Kuwait from the point of view of the teachers was average on all fields and on the paragraphs of the combined tool. The results also showed that there were no statistically significant differences in the level of delegation of authority among middle school principals in Kuwait Due to the impact of gender, scientific qualifications and years of experience in all fields except in the field of (parents and community), differences were found due to variable years of experience for years of experience (5- less than 10 years). The results also showed that the level of motivation of teachers' achievement from the point of view of teachers was average on all areas and on the paragraphs of the tool combined. The results showed that there were no statistically significant differences in the level of achievement motivation among teachers in Kuwait due to the impact of gender variables, scientific qualifications and years of experience in all fields except in terms of the level of ambition and the total score for females. The results also showed a statistically significant correlation between the level of delegation of authority among the principals of intermediate schools in Kuwait and motivation of achievement among teachers. In the light of the findings of the study, the researcher recommended a number of recommendations, including: Rehabilitation of school principals and imparting the necessary knowledge and information through the training courses rehabilitation programs in relation to the exercise of delegation of authority, and the involvement of teachers in schools in making school decisions and delegated in tasks that correspond to their functions.
رقم ISN
1117
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN