عنوان الإطروحه |
درجة تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي في ترخيص رياض الأطفال في محافظة المفرق
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2018-07-17 |
اسم الطالب |
اماني سعود نهار السرحان
|
المشرف |
تيسير محمد احمد الخوالدة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
صالح سويلم الشرفات |
محمدعبود موسى الحراحشة |
حابس محمد حتاملة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة تعرف درجة تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي في ترخيص رياض الأطفال في محافظة المفرق من وجهة نظر المعلمات فيها. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، واستبانة طبقت معايير الاعتماد المؤسسي الآتية: القيادة والجودة، والتعلم والتعليم، والبيئة المادية، والصحة والسلامة، وتم توزيع الاستبانة على عينة من معلمات رياض الأطفال في محافظة المفرق وعددهن (129) معلمة، وأظهرت نتائج الدراسة أنّ درجة تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي في ترخيص رياض الأطفال في محافظة المفرق متوسطة في جميع المجالات، وجاء مجال التعلم والتعليم بالرتبة الأولى، ثم مجال الصحة والسلامة ثانياً، ثم مجال الجودة والقيادة ثالثاً، ثم مجال البيئة المادية في الرتبة الأخيرة، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة وفق متغيري الخبرة والمؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة وفق متغير نوع الرياض لصالح الخاص، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة توصيات عدة منها: رفع درجة الاهتمام بالبيئة المادية لرياض الأطفال في محافظة المفرق، وتقديم الدعم الكافي لها لتتناسب مع معايير الاعتماد المؤسسي. |
الملخص بالانجليزي |
This study aimed at identifies the degree of implementing organizational accreditation stander in license kindergartens in Al-Mafraq governorate from female teachers? point. The researcher the survey descriptive approach and a questionnaire which included the following standers of organizational accreditation: leadership and quality, teaching and learning, the physical environment and health and safety. The questionnaire was distributed on a sample of kindergarten female (129) in Al- Mafraq governorate.
The research results indicated that the degree of application the organizational accreditation stander in licensing kindergartens in AL-Mafraq governorate was moderate in all domains. The domain of teaching and got the first rank, then the field of health and safety, followed by the field of quality and leadership, and the field of physical environment got the final rank.
The results also indicated that there were no statistically significant differences in the estimations of the sample according to the variables of experience and scientific qualification. There were statistically significant differences according to the variable of kindergartens type in favour of the private one. In light of research results the research offered some suggestions of which raising the degree of care of the physical infrastructure of the kindergartens in AL- Mafraq governorate and provide adequate support to fit with the organizational accreditation standards
|
رقم ISN |
1103 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|