عنوان الإطروحه
درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات التفكير الإبداعي في المرحلة الثانوية من وجهة نظر الطلبة والمعلمين في محافظة المفرق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-12-25
اسم الطالب
عمر فيصل علي السرحان
المشرف
ماهر شفيق خليف الهواملة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ممدوح هايل عودة السرور
ابراهيم احمد سلامة الزعبي
نادر صدقي الرفاعي
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارة التفكير الإبداعي في المرحلة الثانوية من وجهة نظر الطلبة والمعلمين في محافظة المفرقَ، وذلك باتباع المنهج الوصفي القائم على الأسلوب المسحي، وتكونت عينة الدراسة من معلمي الثقافة الإسلامية للمرحلة الثانوية في المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء قصبة المفرق، للفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2017/2018 والبالغ عددهم (80) معلماً، (30 من الذكور و50 من الإناث)، والذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وقد بلغ عدد الطلبة (120) طالباً (45 من الطلبة الذكور و75 من الطلبة الإناث)، وبلغ عدد الطلبة (68) في التخصص العلمي (20 طالباً و48 طالبة)، وبلغ عدد الطلبة (52) في التخصص الأدبي (25 طالباً و27 طالبة). وتكونت آداة الدراسة من استبانتان؛ أحدهما موجهة إلى معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية، والثانية موجهة إلى طلبتهم. حيث تم التحقق من صدق الأداة وثباتها. وقد أظهرت الدراسة النتائج التالية: ?أ- جاءت آراء معلمي التربية الإسلامية حول ممارستهم لجميع مهارات التفكير الإبداعي (المرونة، الأصالة، التوسع، والطلاقة) بدرجات مرتفعة، بينما آراء طلبتهم حول ممارسة المعلمين كانت بدرجة متوسطة في مهارتين هما: الطلاقة والتوسع، ومرتفعة في مهارتين هما: المرونة والأصالة. ?ب- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) في درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات التفكير الإبداعي ككل، وفي المهارات الأربعة على حدى تبعاً لمتغير جنس المعلم، ومؤهله التعليمي. ?ج- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) في استجابة طلبة الصف الأول الثانوي لدرجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات التوسع ولصالح الذكور، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) في استجابة طلبة الصف الأول الثانوي لدرجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات الطلاقة، ولصالح متغير التخصص الأكاديمي الأدبي.
الملخص بالانجليزي
The present study was aiming to explore the degree of Islamic Education teachers' practicing of creative thinking skills in the secondary level from teachers' and students' perspectives in Al-Mafraq.To achieve this aim، the sample of the study was composed of teachers of Islamic culture for the secondary stage in the schools of the Directorate of Education of the Department of Education for the first semester of the academic year 2017/2018 and the number of (80) teachers was purposefully chosen، and divided into (30) male and (50) females، while(120) students divided into (45) males and (75) females. The number of students in the scientific qualification was (68) which also divided into (20) students and (48) females، on the other hand (52) students from the literary qualification was divided into (25) males and (27) females. The tools of the study consisted of a questionnaire to measure the degree of teachers' practice of creative thinking skills from their point of view and a questionnaire to measure the degree of practicing Islamic thinking teachers in the Mafraq governorate from the point of view of their students. To answer the study questions، T-test was used for independent variables. The study revealed the following results: 1. There were no statistically significant differences at the significancelevel (? ? 0.05) in the degree of practice of the sample of the creative thinking skills، depending on the sex variable، based on the value of (T) calculated on the total score، where as it reached (1.69) and significant level (0.09)، as well as in all areas except in the domain of expansion. 2. There were statistically significant differences at the level of significance (? ? 0.05) in the degree of exercise of the sample of the study skills of creative thinking and these differences in favor of males evidence of high arithmetic mean of this category. 3. There were no statistically significant differences at the level of significance (?0.05) in the response of the sample of the study to the degree of practicing creative thinking skills، depending on the variable of the scientific qualification، based on the value of (T) calculated on the total score، if it reached (1.06) Delay (0.28). 4. The presence of statistically significant differences at the level of significance (?0.05) in the response of the sample of the study to the degree of the exercise of creative thinking skills، depending on the variable of scientific qualification of the students، based on the value of (T) calculated on the total score، if it reached (1.56) Indication (0.03). 5. There are significant differences at the level of significance (?0.05) in the degree of practice of the sample of the study skills of creative thinking and these differences for the benefit of students qualified scientific literary 6. Category evidence of higher arithmetic mean of this category
رقم ISN
1008
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN