أثر التشارك في المعرفة والقدرة التنظيمية وجودة الشراكة على نجاح التزود الخارجي بنظم المعلومات التسويقية من وجهة نظر المديرين في البنوك التجارية الأردنية "دراسة ميدانية"

كامل محمد الحواجرة و عنبر إبراهيم شلاش و آيات "محمد عصام"

تاريخ النشر:2010/05/02

Al manarah, vol. 17, no. 5

كلمات البحث: knowledge sharing, organizational capability, partnership quality
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى تحليل أثر مجموعة من المتغيرات المستقلة على تعزيز نجاح التزود الخارجي بنظم المعلومات التسويقية كمتغير تابع. وتمثلت المتغيرات المستقلة في (التشارك في المعرفة والقدرة التنظيمية وجودة الشراكة بين الأطراف المتعاقدة). وللوصول إلى أهداف الدراسة تم تصميم وتطوير أداة الدراسة (الاستبانة) اشتملت على (24) فقرة لمتغيرات الدراسة المستقلة والتابعة، وتمثل مجتمع الدراسة في البنوك التجارية الأردنية، فاسترجعت (225) استبانة، وتم اختيار (268) مفردة من مجتمع الدراسة من المديرين العاملين في الدوائر المختلفة في البنوك التجارية الأردنية. استجاب منهم (225) مفردة، وتم استبعاد (48) استبانة لعدم صلاحيتها للتحليل الإحصائي، ليصبح عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل (177). وتألفت الدراسة من ثلاث فرضيات، واستخدمت حزمة التحليل الاحصائي (SPSSV. 17) لتحليل فرضيات الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج كان من أهمها: وجود أثر إيجابي للتشارك في المعرفة بأبعادها المختلفة الضمنية والواضحة والقدرة التنظيمية في جوانبها الإدارية على نجاح التزود الخارجي بنظم المعلومات التسويقية في البنوك الأردنية. كما وجدت الدراسة أن هناك أثراً ضعيفا لجودة الشراكة على نجاح التزود الخارجي بنظم المعلومات التسويقية. وأوصت الدراسة الاهتمام بجانب جودة الشراكة مع الأطراف المزودة لنظم المعلومات التسويقية، والاهتمام بالتدريب والتعليم كأبعاد داخلية للمعرفةوضرورة إجراء مزيد من الدراسات لتحديد العوامل الأكثر أهمية والتركيز عليها بما يتفق وطبيعة أعمال البنوك التجارية الأردنية وظروفها لتحقيق ميزتها التنافسية.
Abstract
This Study aimed at measuring the influence of some internal managerial and technical factors on marketing Information Systems of outsourcing success as a dependent variable. These factors include knowledge sharing, organizational capability and partnership quality. To achieve this objective, a questionnaire was developed and distributed to a sample of 268 managers working in Jordanian commercial banks, 225 responses were received. 48 questionnaire copies were excluded for the non-validity of the statistical analysis. Thus the number of valid questionnaires for analysis was 177. The study consisted of three hypotheses. It used statistical analysis package (SPSSV. 17) to analyze the hypotheses. The study achieved several results; the key result was finding a statistically significant and important impact of knowledge sharing and organizational capability; howerer the impact of partnership quality on marketing information systems of outsourcing success was weak. The study recommends that Jordanian commercial banks administration should give more attention to training and education, in addition to placing more focus on the different dimensions of knowledge, its integration and employment for the aim of achieving competitive advantage. Based on that, several recommendations might contribute to improving the role of the internal, as well as external factors that might improve Market Information Systems of outsourcing success. Related studies must be performed in order to determine the most influential factors that must be given more attention, in accordance with the nature and circumstances of the Jordanian commercial banks.
ملف البحث كامل












Al al-Bayt University, P.O.BOX 130040, Mafraq 25113, Jordan + 962-2-6297000 e-mail:  info@aabu.edu.jo