أثر القرائن السياقية في إحالة المستثنى في الجمل القرآنية المتعاقبة بين النحاة والمفسرين وعلماء أصول الفقهسالم محمد (المقبل الحاج) الخوالدةتاريخ النشر:2009/12/13Al manarah, vol. 17, no. 1كلمات البحث:الملخصيعد الاستثناء بعد الجمل المتعاقبة في القرآن الكريم موطن خلاف وجدل بين علماء أصول الفقه، والنحاة، والمفسرين. فهل يعود المستثنى إلى الجمل جميعها أم لا؟ تسعى هذه الدراسة إلى الخروج من هذا الخلاف بتناول أثر القرائن السياقية في إحالة المستثنى في الجمل القرآنية المتعاقبة. ويقصد بالقرائن السياقية: كل ما يعين على تحديد مرجع المستثنى. وقد قسمت الدراسة القرائن إلى قسمين: ?أ. القرائن السياقية اللفظية والمعنوية، وهي: التنازع، والتقديم والتأخير، والاعتراض، وتوسيع الجملة، وتعارض المعنى، والوصل والفصل، والحذف. ?ب. القرائن السياقية المقامية، وهي: القرينة الشرعية، وأسباب النزول. وتوصلت الدراسة إلى أن الاستثناء يكون من الجملة الأخيرة اعتماداَ على هذه القرائن.AbstractThe exception cited after successive sentences in the Holy Quran is an issue of disputation and argumentation between scholars of Al-Feqh, grammarians and interpreters. Does the exceptional refer to all sentences or not? This study tries to reach a solution for this dispute by studying the effect of context in the referencial of the exceptional of successive Quranic sentences. Contextual cases meant everything that determines the exceptional reference. This study of contextual cases is divided into two parts: a. Pronunciative and incorporeal cases: dispute, forward and backward, parentheses, widening the sentence, exceptional meaning, joining and disjoining, and deletion. b. Contextual cases: legitimate contextual and the reason of descending. This study concludes that the exception is in the last sentence, according to these contexts.ملف البحث كامل |
|
|
Al al-Bayt University, P.O.BOX 130040, Mafraq 25113, Jordan + 962-2-6297000 e-mail: info@aabu.edu.jo |