درجة تقدير القيادات التربوية الأردنية لمجالات القيادة المتميزة

منيرة محمد فارس العريضي

تاريخ النشر:2009/11/14

Al manarah, vol. 17, no. 1

كلمات البحث:
الملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة تقدير القيادات التربوية في وزارة التربية والتعليم الأردنية لمجالات القيادة المتميزة. وكذلك الوقوف على أثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة في درجة تقديرهم لتلك المجالات. قامت الباحثة بتطوير استبانة لهذا الغرض اشتملت على(20) فقرة موزعة في أربعة مجالات تمثل القيادة المتميزة، وطبقت على عينة تكونت من (166) فرداً. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تقدير مديري الإدارات، ومديري المديريات، ومديري التربية والتعليم، والمديرين الفنيين، والمديرين الإداريين لمجالات القيادة المتميزة جاءت مرتفعة في المجالات الأربعة. كما خلصت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تقدير عينة الدراسة لمجال (تقييم أداء المؤسسة) تعزى لمتغير المؤهل العلمي، لصالح الماجستير. ولم تظهر الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تقدير عينة الدراسة لجميع أداة الدراسة تعزى لمتغيرات الجنس، وسنوات الخبرة. هذا وخلص البحث إلى عدد من التوصيات.
Abstract
The study aims at identifying the appreciation degree of educational leaderships in Jordanian Ministry of Education for the distinguished leadership fields. It also attempts to verify the effect of the variables gender, scientific qualification, and experience on the appreciation degree for those fields. The researcher has to achieve the purpose of this study a questionnaire includes 20 paragraphs divided into four categories representing distinguished leadership was developed. It was distributed for a sample of 166 persons. The results of the study showed that the appreciation degree of the educational directorate and department s directors as well as administrative managers for the distinguished leadership fields was high in the four categories. The study also concluded that there are significantly statistical differences in the appreciation degree of the study sample for the field of (assessment of organization performance) due to the variable of scientific qualification in favor of the Master degree. The study did not show any significant statistical differences in appreciation degree of the study sample for the study tool due to thevariable of gender and years of experience. The research stated a number of recommendations.
ملف البحث كامل












Al al-Bayt University, P.O.BOX 130040, Mafraq 25113, Jordan + 962-2-6297000 e-mail:  info@aabu.edu.jo