The Stylistics of Repetition: Gender and Class in Nawal El-Saadawis God Dies by the Nile

Nayef Ali Al-Joulan

تاريخ النشر:2005/07/11

Al manarah, vol. 13, no. 4

كلمات البحث:
الملخص
تتفحص هذه الدراسة ميزات الأسلوب السردي في رواية نوال السعداوي موت الرجل الوحيد على الأرض (1974)والتي تقدم صوراً وأنماطاً من الاضطهاد المبني على أساس الطبقة الاجتماعية والجنس. وبالتحديد فإن الدراسة تبحث في استخدام السعداوي المتميز للإعادة أو التكرار كأداة أسلوبية وإدراكية ذات أهمية في السرد، وبعكس ما اعتبره النقاد من أنها دلالة على القصور أو الضعف الإبداعي. ويظهر بأن الرواية تتضمن مجموعة من أنماط التكرار، أحدها يساوي بين الإنسان (المرأة بشكل خاص) والحيوان، ونمط آخر يسلط الضوء على حالات الحرمان والعوز لدى الطبقات الاجتماعية المعدومة اقتصادياً واجتماعياً، مع التركيز على الأنثى، ونمط ثالث يظهر اضطهاد الرجل ?بغضّ النظر عن طبقته الاجتماعية- جنسياً للمرأة. وبهذا يتضح أن التكرار هو أداة للربط ما بين اهتمامات الرواية الأساسية وهي الاضطهاد المرتبط بكل من الطبقة الاجتماعية والجنس. وبناءً عليه، فإن أولئك الذين لم يلاحظوا أهمية التكرار في هذه الرواية ولم يقدروا استخدام السعداوي لهذه الوسيلة الأسلوبية إما أساءوا فهم المواضيع الأساسية في الرواية أو على الأغلب تجاهلوا التطورات الحديثة في مجال الأسلوبية. ومن الجدير بالذكر أن هذه الدراسة تنأى بنفسها عن الجدل الدائر حول شهرة السعداوي وأهميتها، كما تنأى بنفسها عن الخوض في أفكار السعداوي الدينية والاجتماعية المثيرة للجدل. ويؤمل أن تسهم هذه الدراسة في إثارة الاهتمام بالنصوص الأدبية العربية والنسوية المترجمة بما قد يؤدي إلى إيجاد مكان لائق للأديبات العربيات في حقل الأدب النسوي العالمي.
Abstract
This study examines the merits of the narrative style in Nawal El-Saadawis God Dies by the Nile (1974; tr. 1985), a text which spawns themes and patterns of class and gender oppression. In particular, the study investigates the authors distinctive use of repetition as a narrative tool, which,rather than being a defect or a sign of creative weakness, as some critics argued, is a successful conceptual and cognitive stylistic narrative device, which also strengthens the novels carefully woven symbolism. It turns out that the text employs a number of patterns of repetition: a pattern which equates beast and human, with particular emphasis on the female; another which serves to underline the monotonous deprivation of the impoverished class, again with additional emphasis on the female; and a third pattern that highlights the sexual oppression of women by the men of the upper and lower classes. Hence, repetition in the text serves to link class and gender oppression, the major concerns of El-Saadawis text. Consequently, those who underestimated El-Saadawis use of repetition overlooked the novels major theme of the interaction between class and gender and ignored the developments in the field of stylistics. This paper does not intend, however, to take sides in the debate over the popularity of El-Saadawi nor to deal with her controversial religious and social affiliations. It is hoped that this paper will engage critical response to this and other translated texts by Arab female writers and place El-Saadawi and her fellow Arab women writers in the mature creative output of women writers from the world.
ملف البحث كامل انجليزي












Al al-Bayt University, P.O.BOX 130040, Mafraq 25113, Jordan + 962-2-6297000 e-mail:  info@aabu.edu.jo